fredag 23 november 2007

Blogguppgiften/skola

Hur kan jag arbeta i vardaglig praxis så att jag gestaltar och förmedlar demokrati och mänskliga rättigheter?

Man kan visa och förklara för barnen att alla är lika mycket värda. Speciellt viktigt är att läraren inte gör någon skillnad på pojkar och flickor.
Inom vissa ramar kan man låta barnen vara med och bestämma. Man kan även lite enkelt berätta hur demokrati fungerar, att alla är med och bestämmer och tillsammans kommer överens om något. Men även att man kan behöva kompromissa ibland.

-Marielle Skjöldh /GruppA1

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det är viktigt att behandla alla barnen lika, och att lyssna och uppmärksamma dem. Att berätta och visa att alla människor har samma värde är en uppgift som förskolan har. Man kan gestalta det genom att visa olika draman, läsa böcker och prata med barnen om hur man är en bra kompis och hur man skall vara mot varandra.Man kan även berätta för barnen om hur barn i andra länder har det.Man kan tala om för barnen att man har lika värde oavsett hudfärg, kön, religion mm.

malle sa...

Nu skrev jag mitt första inlägg innan jag ändrade efter lärarens kommentar. Så jag får förtydliga inlägget nu. Med "vissa ramar" menar jag att man inte ger barnen helt fria händer, utan att man kanske ber dem välja en uthomhusaktivitet. Eller kanske att de får bestämma vad man ska göra under en promenad/utflykt i skogen.

Anonym sa...

Läraren kan precis som ni redan har sagt förklara att alla är lika värda och berätta lite om demokrati. Det är också bra om läraren är lyhörd, rättvis och behandlar alla på ett likvärdigt sätt.

- Elin Ståhl A1

Anonym sa...

Man kan som lärare leka olika lekar tillsammans med barnen där alla barn får möjlighet att vara i centrum. Och att man som lärare lyssnar på barnen och tar till sig deras ideer och åsikter.Förskolan skulle också kunna göra så att de varje vecka har ett barn som är veckans VIP. Det kan innebära att barnet får hämta frukten till samlingen, hämta matvagnen och dra dagens lapp i almenackan under hela den veckan.

Anonym sa...

Det ni har har sakt är väldigt bra, men jag gillar det emelie pratade om att man kan dramasera. för då får barnen se hur det är för barn i andra länder. och då kommer dom nog ha lättare att förstå hur det är, än om man bara berättar med ord.

Sen veckans VIP va lite väl tyckte jag, Bara namnet lät lite för stort borde vara något mindre som tex klassvärd eller något sånt.

malle sa...

Ja, jag håller nog med dig Simon...
Men jag är dock skeptisk överhuvudtaget till "VIP"-idén. Grunden var ju att man ska visa barnen att alla är lika mycket värda, och det kan nog lätt bli galet om man ska särbehandla olika barn periodvis.

Anonym sa...

Det Emelie skrev om att ha en veckans VIP tycker jag är en bra ide´, förutom att jag skulle vilja sätta ett annat namn på det t.ex veckans "pyssling" eller något liknande.
Alla människor har rätt till sin existens, att få uppmärksammas för den de är och genom att låta alla barnen få vara veckans värd någon gång så jobbar man också demokratiskt. Alla får chansen att vara den där "pysslingen", alla barnen uppmärksammas inte bara de som tar störst plats.
För att jobba med demokrati i förskolan i den meningen att barnen får vara med och bestämma kan man använda sig av en "barnriksdag". Där kan man ta upp frågor som t.ex. hur ska vi uppträda mot varandra, vilka regler ska gälla på förskolan osv.
Barnen får då var med och rösta och ta del av besluten.

Anonym sa...

Jag tycker att det är väldigt bra saker ni har sagt nu, vet inte direkt om jag har någonting att tillägga. Det där med veckans VIP (men kanske något annat namn) tycker jag också låter bra. Det visar att eleven existerar. Men samtidigt håller jag med Malle som säger att meningen var att alla är lika värda och inte detta, detta skulle kunnas uppfattas som en särbehandlig. Men det skulle kunna gå utforma den där veckans VIP, så att det uppfattas som mindre särbehandlande.

- Elin Ståhl A1

Anonym sa...

Men en annan sak som är ganska bra grej, som vi hade på fredagar när jag gick i skolan, var att man fick ta med sig en sak hem ifrån o visa o berätta om. Då fick allabarn berätta lite om sig själv och visa sina intressen för klassen. då lär man ju även känna eleven, och då bli alla elever sedda också

Anonym sa...

Jag tänkte nu avrunda det här. Vi har ju tillsammans här gett flera bra förslag på hur man kan jobba med demokrati i verksamheten.
Hade bara en liten tanke till att dela med mig av.
Om man i barngruppen har problem med att ett eller flera barn blir utanför så bör man ta upp det i barngruppen prata om det. Att försöka få barnen att se det ur synvinkeln "att tänk om det var du, ni som inte fick vara med, hur skulle det kännas då"?

Lycka till nu allihopa med nästa veckas jobb. Ha det bra!