torsdag 17 september 2009

Läskskatt?!

Nu vill forskare att läskskatt ska införas i Sverige. Hur sjukt är inte det. Och kan man inte säga att det strider mot de mänskliga rättigheterna? Det strider ju i vilket fall mot ett fritt, demokratiskt samhälle.
Fetman har en enkel lösning: sluta svulla!
Svårare än så är det inte. Jag och alla andra "normalbyggda", friska svenskar ska inte behöva bli lidande av en sån grej för att vissa "far illa" av det. Man blir inte fet över en dag heller. Det är en process som man bygger på stegvis. Genom att tex dricka läsk varje dag under en lång period. Men bara för läsken blir dyrare försvinner inte fetman. Läsk är ju bara ett exempel, de flesta feta blir(blev) nog det snarare av en kombination av olika onyttigheter. Och även om de inte har råd att köpa läsk så finns det många andra möjligheter att svulla sig till fetma.

Man drabbas inte av fetma, man skapar den själv.
Visst påverkar anlag med, men en som äter hälsosamt och i måttliga mängder blir inte fet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ungefär likadant som att ickerökare inte ska bli "drabbade" av då rökare blir sjuka eller dom som får anorexi och blir inlagda inte ska "lasta" dom som inte har det osv?

För jag antar att du inte tycker att det är speciellt just för dom som är överviktiga?


Själv är jag av den åsikten att man inte ska döma andra för fort för man vet aldrig varför personerna är i den situationen som dom är i och vad som har bidragit till att det har blivit så.

//..

malle sa...

Jag sa aldrig något om att de "feta" lastar oss andra.
Bara att det är fel att dra in eller höja priset på något som de flesta kan hantera, bara för att en mindre skara inte klarar hantera det.
Man kan ju dra samma paralleller till alkohol, godis, kaffe, mediciner, snabbmat, träning...
Ska man höja priser på gym tex för att det finns personer som är träningsnarkomaner och som far illa av att de tränar för mycket?

Jag drar inte alla över en kam heller. När jag säger feta, så menar jag just det och inte enbart överviktiga. Utan jag menar de som gått långt över den gränsen. De som dricker läsk varje dag och kanske äter godis och skräpmat hela tiden.