lördag 16 juli 2011

"Tar tag i problemet" ?

Snarare skjuter det framför sig tycker jag det ser ut som...
"Deras son ska på läger -för överviktiga" (länk till Aftonbladet). Visst syns det på den lilla bilden att pojken är "onormalt" överviktig, men hur var det med mamma och styvpappa då? :P Ser inte ut som pojken är plockad ur den mest hälsosamma familjen direkt. Men det är klart, om man inte kan få pli på sig själv, så lär det ju vara ännu svårare att få det på sina barn.
Tycker sånt där överhuvudtaget är hemskt. Man går ju knappast från att vara normalviktig till att bli riktigt, riktigt överviktig. Det är nog snarare en lång process som sker stegvis. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan låta det gå så långt innan man söker hjälp.
Sen är det ju som sagt enligt min mening i helt fel ända. Om barn och föräldrar är överviktiga så har det antingen med gener och/eller livsstil att göra. Oavsett vilket så är det ju faktiskt föräldrarna som behöver hjälp. Att hjälpa sig själva och att hjälpa barnet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag deltog när jag var 13 på ett sådant läger (mig veteligt det första dylika i sverige)
Jag kan av erfarenhet säga att det var fantastiskt nyttigt att få uppleva. Inte bara fick man äta rätt och motionera. man fick även ha roligt och lära sig nya saker...

min spontana reaktion är: döm inget som du inte har provat...

malle sa...

Visst, jag säger inte att sånna läger nödvändigtvis är dåliga. Tror säkert det kan va bra för den där pojken med. Absolut! Men att även mamma och styvpappa har en HEL del att lära de med.

(Intressant förresten att du hävdar att sånna läger är bra, men inte kan stå för det, utan måste vara anonym.)

Angel sa...

Jag håller med dig Malle, lägret verkar vara en mycket bra ide´OM mamma och stypappa också var med på lägret. Det är ju knappast pojken som lagar och planerar maten utan föräldrarna som ger honom det.

Anonym sa...

Söt pojke! Hoppas han får kul på lägret. Men mamma och platspappa måste sätta igång ordentligt med att byta livsstil, för att det ska ha effekt. Det är ju de som står för maten hemma. Gå med i Aftonbladets viktklubb, minska ätandet och nå fina resultat, skulle jag råda dem.

Anonym sa...

Jag är själv överviktig, har inga barn..
Jag ser att Albins föräldrar kanske skall visa gott exempel och oxå banta, eller?

Philip, 13 sa...

Tycker ni som kommenterat inte ska säga ett skit om dom!!
Hur f*n vet ni att dom inte gymmar äter nytigt och försöker gå ner i vikt samt minska på mat och annat??
Förklara det för mig!
JAG tycker att ni inte ska öppna era käftar när ni inte vet nåt om föräldrarna!!
Tror f*n inte att dom skickar sin son på läger för att dom tycker han ska bara lära sig om kost och annat, utan även att kanske lära känna nya kompisar, för jag vet att han inte har många kompisar! Och Albin är medveten om han är överviktig och är väldigt nöjd med att få fara på läger, som handlar om att lära sig om kost m.m och lära känna nya kompisar!! Och kan säga albin är en väldigt aktiv kille som tycker om att vara ute och röra på sig!! Så hädan efter öppna aldrig era käftar och säg saker om folk som ni inte vet nåt om!!! Och det är inge fel att vara tjock och det kommer det aldrig bli!!!!!!!



Mvh//Philip, 13 Deras ena son!!!

malle sa...

Philip: Det är väl ingen som sagt något sånt heller? Sen förnekade du inte heller din mammas och styvpappas övervikt heller. Jag ser inget fel i att A får lära sig något. Tror visst att sådana läger kan va superbra. Men det gäller ju även att Föräldrarna lär sig något de med och lägger om kost/livsstil hemma.
Och nej, att vara tjock är inget fel med, så länge det ligger på en lagom/rimlig nivå. Går det däremot längre än så, så kan det vara riktigt allvarligt (illa) för hälsan för personen i fråga. Just därför är det viktigt att i första hand föräldrar sätter bra exempel och lär barnen äta/"träna" rätt. Funkar det inte då så är ju som sagt läger en bra grej!

Tina Wingårdh sa...

Philip, vet dina föräldrar om vad fult du skriver på nätet. Skäms!