måndag 7 maj 2012

Side, Turkiet

Lördag: Kom till Luleå Airport vid 18-tiden. Planet skulle gå 21:10, men redan när vi kom var det uppskjutet en timme. Så fortsatte det tills den slutliga tiden istället var 00:40. Jag såg nån serie, Tindra spelade lite på sin padda och sprang mest runt på flygplatsen. Förstår inte var hon får all energi från.

Söndag: kl. 07:15 (lokal tid) landade vi i Antalya. En timme senare var bussen på väg mot Side. När alla andra var avsläppta insåg vi att varken chauffören eller hans sällskap (de verkar ofta ha en snubbe som bara åker med) hittade till vårt hotell. Till slut stannade de och frågade och vände sedan tillbaka till samma väg de just kom från :P Vid 09:30 anlände vi till slut till hotellet. Där möttes vi av en svensktalande (!) man i receptionen och fick sedan hjälp att bära väskorna upp till rummet. Rummet låg högst upp, på 3:e våningen i ett av husen, med utsikt mot poolområdet.
Eftersom vi knappt sovit alls under natten bestämde jag att vi bara skulle hänga vid poolen hela dagen. Vattnet där var iskallt, men i solen var det varmt :) Vi lämnade hotellet en snabb sväng bara för att leta rätt på busshållplatsen.
Senare på kvällen gick vi iaf ut en lite längre vända. Strosade runt och kikade lite i butikerna längs gatan bortanför hotellet.

Måndag: Tindra hade tjatat hela söndagen om att göra något, men kände ju att jag inte hade orken till det efter bara några timmars sömn under natten. Men på måndagen begav vi oss iaf mot stan. "Bussen", som för övrigt verkligen var en dolmus (proppfull), stannade vid Side Dolmusstation. Där syntes ingenting till. Men vi följde strömmen av folk och hamnade fort i "gamla stan" (tror jag det kallades). Ca 2500 år gamla ruiner. I slutet av den låg teatern. Vi gick så nära den vi kunde för att fota, sen vände vi tillbaka för att ta en annan buss till Side centrum. Det visade sig att centrum låg bara just bakom teatern!
T hittade en massa grejer på stan. Tror det var den här dagen det mesta av hennes pengar försvann. Hon hade fått från alla olika håll, så hon hade ändå en hel del pengar.

Tisdag: Stranden. Tindra var inte så sugen, då hon påstod att hon hatar stränder, men vi for iaf. Hotellet hade "beach service" med en egen liten buss som körde dit varje kvart. Havet var, precis som jag hoppats på, varmare än poolen. Jag badade, simmade och plockade snäckor åt T, medan hon satt på en solsäng, iklädd klänning, och löste korsord.
Senare blev det ännu en vända på stan. Och rätt vad det var hamnade vi i antikens Grekland. Helt otroligt vilken mäktig känsla det var. Apollons och Athenas tempel, alldeles vid strandkanten. Vi hade ingen kamera med oss, så jag tog en bild på T vid Appollons tempel med mobilen och så bestämde vi att vi skulle dit en annan dag, med kamera.
Även denna kväll strosade vi runt längs gator och butiker i närheten av hotellet. Prövade dock att gå åt ett nytt håll, där det fanns butiker vi inte sett tidigare. Till slut hade vi gått så mycket hitan och ditan att jag inte var riktigt säker på var vi kom ifrån. Tills vi passerade en hund! (De har hemskt tama hundar har vi märkt. Aldrig koppel, hundarna bara "hänger" utanför butiken där matte/husse jobbar.) T försökte protestera och vända håll, men efter ett tag stod jag på mig.. och jo! Vi hittade tillbaka :)

Onsdag: Sealanya på schemat. Redan på måndagen hade vi bokat och betalt våra platser för att inte missa det. Delfinshow med sjölejon som "opening act". Vilka otroligt fina djur, båda två! (Försökte tänka om det var bättre än förra gången, men det var så länge sen, så jag minns inte så tydligt.) Vi vart lite besvikna över att den andra delen av anläggningen, med massor av andra havsdjur, var stängd.
Innan showen köpte vi varsin glass och jag en kaffe. Det var det vidrigaste kaffe jag någonsin smakat! På hotellet hade de helt okej kaffe, inget fel alls på det. Men dyr-kaffet på Sealanya var rent hemskt. Jag brukar sällan vara kräsen när det gäller kaffe ändå, men hur jag än försökte gick det inte ner.

Torsdag: Sista dagen med mat, lunch och middag, på hotellet. Middagen hade temat "Turkisk afton" och det serverades bland annat kebab och rispudding till efterrätt. Underhållning i form av turkisk folkdans och magdans. Magdansen var som mest underhållande då kvinnan tog upp två karlar från publiken för att dansa. Sen var det för 3:e gången Barndisco, men nu var vi beredda! T hade ätit klart, så det var bara att ta sig dit och joina.
Tidigare under dagen tog vi bussen till Manavgat för att gå på den stora marknaden. Försökte förklara för en vän häromdagen hur stor den var och jämförde med vår gata. Svårt att veta exakt då man är mitt i smeten. Men sjukt stort var det iaf. Kläder och sånt var inte så intressant, samma saker och priser som i alla butiker som finns överallt. Vi var mest intresserade av frukt- och grönsakstorget. Köpte några stora jordgubbar och sen prövade vi lite nytt, "blackberries" (svarta mullbär) och pepino. Mullbären va nästan mosiga redan efter att ha fraktats till hotellet. Men gott ändå! Vi hade aldrig sett pepino förut, hade ingen aning om vad det var vi köpte! Men vi fick smaka på marknaden iaf innan vi köpte. Tillbaka på hotellet frågade jag i receptionen vad det var vi hade köpt för något. Den svensktalande turken hade aldrig heller sett eller ätit den.. :P Men en annan tog fram google på mobilen och visade bilder och berättade vad frukten hette :)

Fredag: Vi for till stranden en sista vända. T vågade inte bada idag heller, pga fiskarna. Detta trots att jag förklarade att de höga vågorna skulle göra att det inte var nå fiskar där. Jag såg faktiskt inte en enda fisk heller. Badade i  en halvtimme-timme innan vi tog bussen tillbaka till hotellet. Där fick T bada lite i poolen. Och jag tog mig till slut till vattenrutschbanorna, som bara var igång nån gång ibland.
Eftersom vi inte hade mat på hotellet längre begav vi oss till stan då vi var klara med poolhängandet. Vi letade runt ett tag efter en restaurang vi gått förbi tidigare (då jag även fick hålla en liten sköldpadda), men förgäves. Plus att jag var less och hungrig. Alla butiker och restauranger i Side har "inkastare", män som försöker få en att stanna och gå in. Och vad det var stod vi mitt i en djungel/regnskog. Kändes så iaf, var som en annan värld där ute. Hela restaurangen var utomhus, delvis med tak av träd och klängväxter. Mysigt var det iaf, så där fick det bli. Maten vi åt var inte lika imponerande dock, men det va iaf billigt. Jag åt en kycklingsallad och T en burgare med pommes.

Lördag: Spenderade våra sista timmar vid poolen. Men innan det fick T håret flätat direkt efter frukosten. Visste ju inte hur lång tid det skulle ta, så bäst att ha det bortgjort. Strax innan 12 gick vi upp och packade klart och bar ner väskorna till receptionen. Fick lov att packa om lite där, då den stora väskan vart för tung. Knepigt då den väger 5 kg bara väskan. Och den andra väskan är ju så liten, så T fick sätta sig på den för att jag skulle få igen den då allt var i.
På flyget tillbaka fick man gå igenom inte mindre än 2 säkerhetskontroller! Och därutöver incheckningen då och ytterligare en "port" med boardingpass-kontroll. Det tog sin lilla tid. Från att ha varit 2h före utsatt tid hade vi inte alls så mycket tid över. Så i stressen att göra av med våra sista lira blev det 400 g godis för 88 kr!  Helt sjukt och inte alls värt det priset. Men dels var det pengar vi fått som kompensation, vilket jag inte ens hade tänkt på att vi skulle få, dels så har man ju ingen nytta av pengarna hemma.
20:11 landade vi på svensk mark. I snöstormen. Snacka om kontraster! Från tidig morgon med 30 grader i skuggan, strålande sol och klarblå himmel.. till kväll med snöstorm och 1 plus...

1 kommentar:

Madde / Mamma och blivande fröken sa...

Åh! Vill också bege mig utomlands. :)