fredag 8 april 2011

Hälsomuffins

Efter önskan från Johanna kommer här receptet. Jag brukar alltid ha en hög i frysen, eftersom det är utmärkt buss-frukost! När jag ska med bussen 5:50 eller 6:40 på morgonen äter Tindra frukost på fritids och jag försöker ta med något att äta på bussen. Spar lite tid på morgonen :)

Kalljästa hälsomuffins

10-12 st. Tid: 50 min + jäsningstid över natten Ugn: 200 grader

Ingredienser:

15 g jäst

5 dl kallt vatten

2 tsk salt

2 dl torkade bär och frukter (jag har använt aprikoser, blåbär, gojibär, tranbär och plommon)

2 msk linfrön

1,5 dl hackade hasselnötter

1 dl vetegroddar

1 L dinkelsikt (siktat dinkelmjöl)

1. Smula sönder jästen i en bunke, häll på vattnet och salt. Rör o m.

2. Tillsätt 2 dl torkade bär och frukter ex hackade aprikoser och russin. Tillsätt alla ingredienser i bunken med jästblandningen och rör om till en kladdig deg med en slev. (Den blir väldigt kladdig!)

3. Klipp ut fyrkantiga bitar av bakplåtspapper (15x20 cm). Tryck ned dem i fördjupningarna i en muffinsplåt . Klicka i lite seg deg. (Du kan också använda smorda muffinspappersformar) Ställ in i kylskåpet för att jäsa under natten. (Pappersformar rekommenderas inte! Däremot är bakplåtspapperet överdrivet om man har muffinsplåt. Jag har provat i mina, både silikon och aluminium, funkar alldeles utmärkt utan papper! Degen fastnar inte alls.)

4. Ta ut muffinsplåten ur kylskåpet och låt stå framme i en timme. Sätt på ugnen på 200 grader. Grädda sedan bröden i 25-30 min. mitt i ugnen.


Inga kommentarer: