lördag 18 december 2010

Varning: GNÄLL!!

Gud vad jag är less! Less, less, less!
Först och främst busseländet. Dels så har Länstrafiken i AC ändrat bussturlistorna så de är riktigt, riktigt värdelösa. Sen så har vi det här med Veolia och bussarna också. Visst kan man väl skylla en del på snöovädret som vart nu i några dagar. Men faktum kvarstår att deras bussar är så gamla och utkörda att de bokstavligt talat är fallfärdiga! Igår t.ex. så fick vi vänta i över en timme på bussen från Umeå. Bussen satt fast i trafiken p.g.a. att några bilar krockat. Men chauffören var på plats på Umeå Bstn. Så visst kunde de väl ändå ha haft en buss i reserv där att ta när något sådant händer?! NÄ! Det går ju inte, eftersom de antagligen fått skrota eller lämna in de flesta av sina bussar på rep. (Trasiga ytterdörrar på minst 2, ingen fungerande värme i minst 1.) Och de nya bussarna som skulle ha börjat rulla för ca 3 veckor sedan har väl ingen sett skymten av? Det är kanske inte Veolias fel, men lite förutseende får man väl ändå vara när många av bussarna gått över 200 000 mil? Man behöver faktiskt inte vänta tills de börjar falla ihop med att köpa in nya....
Idag fick vi vänta i 30-35 minuter på bussen. Den var tom. Och enligt en annan busschaufför (den enda arbetande människan som äntligen fanns på Umeå Bstn) berodde förseningen antagligen på att bussarna är i så fruktansvärt dåligt skick.
Jag ska jobba i Umeå igen hela nästa vecka... Men jag är ytterst tveksam till att ta bussen. Det är inte värt de pengar jag sparar att förlora all den tiden i väntan på bussar som "aldrig" kommer.

Sen är det ju självklart att det är just idag som jag åker på Coop Forum. Såg bra pris på clementiner och tänkte handla lite... Ja då är ungefär 75-90 % av dem antingen helt mjuka så att tummen åker rätt igenom om man klämmer lite på den, eller så vita av mögel. (Jag hittade till slut att fylla en påse, men det tog sin lilla tid!) Sen fick jag leta en evighet på räkor som inte fanns och skylten (fick jag höra sen) om att de var slut hade försvunnit. Samma sak vid mjölhyllorna, där inget Dinkelmjöl från Kungsörnen fanns. Väldigt underligt. Och irriterande.

Nu är jag nöjd. Ska ta och komponera ihop ett mail till Veolia. Och även ett till Länstrafiken. Kanske det blir lite vackrare formulerat nu när jag spytt ut gallan här istället ;)


1 kommentar: