onsdag 10 augusti 2011

Krämbullar

Håller på att baka krämbullar. Glutenfria förstås! Första gången, så får se hur det går. Hade ingen aning om hur hård/geggig degen skulle va. Men tolkade receptet som ganska så geggig, så kör på det! Återstår ju att se hur de blir.
Receptet hittade jag på en blogg som tyvärr verkar nedlagd. Gissar att det kommer från någon sponsrad av Semper? Eller någon som helt enkelt gillar Semper. För såvitt jag förstått ska det inte vara någon skillnad på vad man använder för mjöl. Av just Semper tex, så kan man enligt dem själva använda alla deras olika mixar till i stort sett samma saker. Jag hade ett öppnat paket Fin Mix, så använde det och Lailas blåa mjöl. Och så dubblade jag satsen så man får lite mer :)

Här är receptet iaf:

Krämbullar

ca 12 st

100 gram smör
3 dl mjölk
1 msk Fiberhusk
25 gr jäst
1 krm salt
1 dl socker
1,5 tsk mald kardemumma
ca 5,5 dl Fin mix (Semper)

Fyllning
Marsankräm (2 dl mjölk, 5 msk pulver)
Alternativa fyllningar:
Äpple doppat i socker och kanel, någon god sylt eller äppelmos


Garnering
1 ägg
Pärlsocker

Börja med att göra marsankrämen. Ställ kallt.
Smält smöret och häll i mjölken.

Smula ner jästen i en matberedare. Smält jästen i smör och mjölkblandningen. Blanda i Fiberhusk och låt svälla i tio minuter.

Tillsätt, socker, salt och kardemumma samt mixen. Degen ska vara som en tjock sockerkakssmet.

Klicka ut, med hjälp av två skedar, i dubbla muffinsformar alt smord muffinsplåt eller ställ formar i plåten.

Gör djupa hål i smeten och klicka i marsankrämen.

Jäs i 45 minuter.

Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 220 graders varmluft ugn ca 10 minuter. (Vanlig ugn, samma tid på 225 grader.)


(Uppdatering: det gick alldeles utmärkt, precis som jag trodde att använda Lailas mjöl. Bullarna vart lika goda som utlovat i bloggen jag hittade dem :) Minskade lite på kardemumman.)



1 kommentar:

Madde / Mamma och blivande fröken sa...

Spännande :D . Kanske värt att prova ^^,