torsdag 6 oktober 2011

Världens godaste paj!

Inte för att skryta... Men jag gjorde visst världens godaste äppelpaj igårkväll. Hade tänkt frysa båda direkt, men nu kunde jag inte hålla mig! Den vart så sjukt god, så jag är lite rädd att jag ska gå och klämma i mig hela... :P
Följer inget recept när jag gör paj längre, aldrig gjort på länge.. Så jag gjorde bara om mitt höftade vanliga recept till glutenfritt..

Glutenfri smulpaj:

200 g smält margarin
1 dl socker
2-3 msk vaniljsocker
0,5 dl gluten substitute
1,5-2 dl glutenfri mjölmix
3 glutenfria digestivekex ("krama ner i smeten")
ren havregryn (tills det tar ihop, men är liite smörigt, ca 3-4 dl)


Går säkert att göra precis likadant med vetemjöl och då även byta gluten substitute mot vetemjöl, så ca 2-2,5 dl vetemjöl istället. Men tror tyvärr inte den blir riktigt lika god med vanliga digestivekex i, annan konsistens och smak i dem... Äntligen en fördel med att vara glutenintolerant! Och en fördel med de där glutenfria digestivekexen som knappt gick att äta. Utmärkta till bakning! :)