fredag 30 juli 2010

Norge

Kom fram i Hemavan vid halv 3 ungefär. Sen fick vi vänta där ett tag innan syrran och J kom och tutade på oss i nybilen :) Sen ville T såklart åka där resten av vägen. Framme i Mo vid middagstid. Blev veggie tacos med massa gott, som vanligt orkade jag inte äta hela den andra. Lika problematiskt som alltid. Lite rödvin på det också. Och nu, någon timme senare, en film för oss vuxna, då barnet sover nere i källaren.. Hrm.. :P

En sak jag tänkt lite på men inte hunnit/orkat skriva. Felskrivningar. Läste igår i Illustrerad Vetenskap "4000 nya nervceller tillverkar varje sekund en ny fosterhjärna...". Min första reaktion var "Men hjälp! Hur många hjärnor har ett foster?!" Just en sån tidning tänker man ju ska kunna vetenskapen kring det svenska språket!
Och sen det eviga, både i tidningar, bloggar osv.. Ex: "Dem mår dåligt, så jag måste hjälpa de." En vanlig, svensk människa som inte är speciellt bra på engelska skulle ju aldrig skriva "Them are feeling bad, so I have to help they." Varför kan man inte ens skriva på sitt eget språk?! Helt oförståeligt imho.

2 kommentarer:

Madde sa...

HEHE tycker ofta man ser skrivfel i tidningar så man typ får läsa om texten 3-4 gånger innan man AHA dom menar så ;)

malle sa...

Jo, faktiskt. Men vissa tycker man ju ska vara mer välformulerade ändå. (Brukar svara i din, då jag tänker att det är lättast att läsa då. Men nu är din nere så.. :P)