måndag 6 september 2010

Valet

Åh. Jag blir inte klok på detta... I ena sekunden lutar jag åt Mp och nästa V. På alla plan. Ingen lyckas riktigt övertyga mig. Mycket är ju lika också, de har väldigt många gemensamma åsikter. Svårt det där.
Sedan blev jag lite extra lagd åt V då jag såg att nr 1 på deras Riksdagslista är ingen mindre än Jonas Sjöstedt. Finns det någon politiker jag respekterar så är det han.
Däremot gillar jag inte Ohly's propsande på en strikt delad föräldraledighet. Vart går gränsen liksom? Ska de börja lagstifta om att man ska VAB:a varannan dag också när barnet är sjukt? Eller kanske om att barn ska bo med båda föräldrarna? Så att vid separation är det varannan vecka som gäller, oavsett vad barn och föräldrar tycker?

2 kommentarer:

Madde sa...

Jag är helt vänster. Sen anledningen till att man helt vill dela föräldraledigheten är ju att den ofta för många kan bli en föräldrafälla tex att pappan blir tvungen att jobba pga att han har mer pengar tex, för familjen förlorar minst på att mamman är hemma. Förut var jag också så tyckte att NEJ föräldraledigheten ska inte delas osv, men ju mer jag tänker på det så är det inte rättvist att familjer där pappan tex gärna vill vara hemma inte ska kunna de pga ekonomiska skäl.

malle sa...

Fast vad är det som säger att mammans lön kommer att höjas bara för att pappan måste ta halva föräldraledigheten? Jag tycker det är fel. Jag vill själv va hemma av den enkla anledningen att jag tycker det är bäst för barnet. I minst 8 mån, men helst 1 år, eventuellt mer.