torsdag 1 maj 2008

Första maj

Och första och enda lediga dagen för mig i veckan. Så skönt, fast jag inte fick/tog någon sovmorgon.
Har mest pulat på här hemma... (Med ett l ja..) Dammsugat, det är för hemskt hur mkt sand och grus en hund drar in! Och ungen drar väl förvisso in endel med...
Gått en lång prommis med Ladyn. Lite påfrestande nu märker jag, hon känner allt mer lukter nu när snön försvunnit och ska stanna stup i ett.

Sen har jag röjt upp en del här ute på vår lilla, lilla gård. Krattat löv, kvistar och annat skräp. Tömt sandlådan på vatten. (Till helgen, när jag nu har tid till det, ska den rensas och rengöras ordentligt!)
Tagit ut alla vintergrejor till förrådet. Köpt gödsel och strött ut på gräset.
Oj vad jag är duktig!

Inte nog med det. Jag har pluggat också. Skrivit klart planeringen inför besöket av universitetsläraren. Han besöker min praktikplats på tisdag... Är ändå lika nervös nu när jag vet allt vad jag ska göra. Tänk om allt går åt skogen? Inga barn lyssnar på vad jag säger. Barnen springer iväg innan jag hinner förklara. Barnen sätter sig på tvären och vägrar vara kycklingar... Och inget av detta kan jag göra något åt, eftersom jag läst kurser tidigare.. Så jag vet att jag måste göra problemen till mina för att kunna lösa dem. Så med andra ord:
  • jag måste få barnen uppmärksamma
  • jag måste hålla kvar deras uppmärksamhet
  • jag måste få dem att vilja prova olika roller
...bara då kan jag fixa problemen.
Äh, det löser sig nog. Jag bara bygger hönor av kycklingar... eller hur det nu var :)

Sen hade jag tänkt läsa lite i en bok, som snart ska lämnas igen. Men då annat kul kom ivägen får jag nog skjuta på det! Nu är det nattinattitime.

Inga kommentarer: