måndag 28 juli 2008

Ojdå!

Jag var nästan på väg att döda 'den bästa presenten', dvs rosen från Tindra.
Har haft en ros i kruka en gång förut, i en vecka närmare bestämt. Den dog. Då fick jag höra att man måste vattna dem varje dag. Jag som bara vattnar varje/varannan vecka, klart den dog då.
Nu har jag vart extra noga och vattnat varje dag, som man ska... trodde jag. Såg nu att vattnet stod ca 3 cm över jorden, aningen för mycket vatten tro? :P
Får väl försöka lyfta den och kolla innan jag vattnar i fortsättningen. Ungen lär ju bli något förstörd om jag skulle ta död på hennes present, tur den överlevde! Nästan två veckor nu.. Rekord :)

Lady har förresten fått en helt ny päls nu när vi halvbytt foder... hon får 50/50 eller därikring för det mesta.. Måste ju få slut på billigmaten också, men efter det tror jag hon får vara sådär dyr. Räknade på att det trots allt bara kostar ca 300:-/mån med det, eftersom det är kraftigare också blir det inte lika mycket. Pappas och Evas hund äter bara halva mängden jämfört med billigare foder. Borde ju vara lika för Lady, svårt att se nu när jag blandar... Får försöka räkna ut bättre sen!
Hon är iaf mkt mer svart (mindre grådassig alltså!), glansig och mjuk i pälsen! Finare och gosigare hund med andra ord :)
Dessutom föredrar hon helt klart den där snuskigt dyra maten. Så det är väl bara fortsätta punga ut :P

6 kommentarer:

Anonym sa...

brukar stå på påsen rekomenerad mängd på foderpåsen,inte alltid de stämmer så bra iaf,jaf brukar ta lite mindre el lite mer beroende på hur mycket aktivitet hunden fått och hur lätt hunden har att lägga på sig vikt. mamma betelar ca 100:- i månaden om inte mindre för flax mat.. men han är ju en aning mindre än lady också ;)(och tack vare mig som flaxen äter de fodret också dom hade nått skitfoder förut som gjorde att han sket som en gris och pälsen var dammig och inte alls glansig)

malle sa...

Jo, jag vet.. de är lite mindre med Pro plan än icas.. Så nu när jag blandar får hon, ja kanske 1/8 mindre än innan bara. Och hon verkar då bra på det.. men får se sen när hon bara får det så måste jag nog minska så hon inte går upp i vikt :P
Ah okej, tur du vet då :) Är riktigt nöjd med bytet.

Anonym sa...

ja de är smart jag ger mindre än rekomenderat till wåfflan. dock ger jag mer till wizzla hon har så mycket energi att hon behöver mer. du vet att de går att beställa foder till samma pris på foderbilen.se? enkelt och praktiskt att slippa släpa på säckar för man får dom hem till dörren :)

malle sa...

ah, va smidigt :)
får se om man använder det nån gång, tycker inte det är så bökigt att köpa annars.

Anonym sa...

skulle även kunna rekoemndera Eukanubas rottis foder :) dom ska tydligen va supera bra har en kompis som kör på labbfodret och hon är supernöjd med de. du kan ju iaf kolla på :)

malle sa...

ok, tack :)